Halloween

Gummiandkirken oppfordrer alle barn og voksne til å feire Halloween. Markeringen av kvelden er opprinnelig en hedensk feiring, den keltiske høsttakkefesten samhain. Gummiandkirken jobber med å lage egne ritualer og forslag til hvordan kvelden kan feires for våre medlemmer, da dette treffer flere av våre kjerneverdier.

Uheldig kommersielt fokus

Det kommersielle fokuset er uheldig, noe som også flere nordmenn misliker med markeringen. I 2019 gjennomført YouGov på oppdrag av Danske Bank i følge Dagbladet en undersøkelse som viste at over halvparten av nordmenn (52%) misliker feiringen, mens 25% liker den.

76 prosent sier de ikke markerer dagen, mens 24 prosent sier de eller deres husstand feirer halloween – omtrent like mange som sier de liker at feiringen har fått fotfeste her til lands.

Hovedgrunnen, i følge Dagbladet, til at folk misliker feiringen, som sju av ti trekker fram, er at det ikke er en norsk tradisjon. Seks av ti sier at alt sammen blir for kommersielt. Og når 40 prosent sier de opplever kjøpepress tilknyttet denne dagen, inkluderer jo det til og med folk som ikke markerer halloween. Hele 57 prosent synes det er mye mas rundt feiringen.

Utfordring med ekskludering

Halloween er for mange en vanskelig tid, forteller mobbeekspert og fagsjef i UNICEF, Kristin Oudmayer i et intervju med Aftenposten. – Å bli stående utenfor halloweenfeiringen blir for mange nok en bekreftelse på at de ikke tilhører fellesskapet, at de ikke er ønsket.

Gummiandkirken anerkjenner utfordringen med ekskludering og utenforskap, men mener at løsningen ikke ligger i å fjerne sosiale og kulturelle arenaer, men å gå foran som gode eksempler.

I en undersøkelse YouGov har gjennomført på oppdrag fra Unicef og Nille svarer én av fire foreldre/foresatte at de bekymrer seg eller har bekymret seg for at barna skal bli holdt utenfor ved spesielle anledninger som bursdagsfeiringer, jul, halloween eller lignende.

Nærmere 70 prosent svarer at de opplever eller har opplevd bekymring for at deres barn skal bli holdt utenfor i sosiale settinger.

YouGov har i perioden 18.–25. september gjennomført tilsammen 251 internettbaserte intervjuer med personer med barn i alderen fire–17 år. YouGov skriver: «Utgangspunktet er et naturlig representativt sample på hele 1500, det gir oss 200-250 foreldre med barn i alderen 4/5 – 17 år (født 2000 – 2013). Dette er å anse som valid i denne sammenheng da det er en målgruppeundersøkelse.»
Kilde: Aftenposten

Knask eller knep

Den amerikanske tradisjonen “trick or treat”, hvor konseptet er at dersom man ikke får godteri så vil man få en rampestrek, er det lett å støtte seg bak at tradisjonen representerer uheldige verdier. Å true til seg noe feil. For dagens norske fornorskede “knask eller knep” er rampestrekaspektet i praksis borte, og de som ønsker å delta på feiringen gjør dette med å sette ut lys, gjerne sammen med noen form for skummel dekorasjon. Mangfoldige timer brukes av foreldre og ildsjeler til baking, dekorering og organisering for å skape en positiv ramme og for selv å få gleden av å gi. I Norge var barnehagene en av de store driverne bak halloween, og det er i dag primært barneskolebarn som går fra dør til dør, og da gjerne sammen med en voksen.

Husholdninger velger selv om de ønsker å delta. I et samfunn hvor ensomhet er økende og tilfeldig møter mellom naboene blir sjeldnere er halloween en av få tradisjoner som krever direkte fysisk kontakt og som kan være positivt for et nabolag.

Gummiandkirken og Halloween

Kanskje det det som skiller Gummiandkirken fra andre religioner og livssyn er kjerneverdien “smil”. I dette legger vi behovet for å både skape glede og til å gjøre aktiviteter som selv får en til å smile. Forsking publisert i Psychological Bulletin i 2019 støtter også at å smile i seg selv er positivt for mental helse. Gummiandkirkens smile-verdi går ut over selve det fysiske å smile. Å skape glede for andre og å etterstrebe å gjøre ting som gjør en selv glad og lykkelig er en av de tre grunnpilarene til Gummiandkirken.

Gummiandkirken stiller seg derfor positiv til en trygg og inkluderende halloweenfeiring.

Kjøreregler

I samarbeid med Nille har UNICEF utviklet et sett kjøreregler til foreldre og foresatte som har ansvaret for feiringen. Kjørereglene gir konkrete tips til hvordan de kan sikre at alle som har lyst, får mulighet til å bli med.

1. Prat med barna
Prat med barna i forkant om hvilke regler som gjelder for halloweenfeiringen: Alle barn som har lyst, skal få̊ være med. Slik skaper vi forståelse og setter forventninger hvordan feiringen gjennomføres.

2. Koordinere med andre foreldre
Ta kontakt med andre foreldre i god tid før halloween for å diskutere felles kjøreregler og planlagte aktiviteter.

3. Inviter grupper
Gruppeinndelinger som «hele klassen», «alle guttene i klassen» eller «alle i speidergruppen» er forståelig. Å utelate én eller tre fra en gruppe er ikke greit.

4. Fang opp de som faller utenfor
Bruk barna som agenter til å spore opp de som ikke er inkludert, og gjør plass til dem på festen. En invitasjon i siste liten, er bedre enn ingen invitasjon!

5. Ta hensyn
Ikke alle kan eller ønsker å ta del i halloween-feiringen. Ta hensyn til signaler og vær obs på at barna det kan gjelde ikke blir ekskludert i andre sosiale sammenhenger.

Gummiandkirken støtter UNICEF sine kjøreregler og oppfordrer våre medlemmer til å etterleve og følge disse.