Studentene foreslår å fjerne studentprestene ved NTNU

På møte i midten av mars vedtok Studenttinget ved NTNU at NTNU ikke burde tilby fast avsatt areal til livssynsveiledning på campus, melder den uavhengig nyhetsavisen for høyere utdanning og forskning Khrono.

I sakspapirene heter det at NTNU ikke bør stille fast avsatt areal til disposisjon for livssynsveiledning på campus. Samtidig ønsker de at NTNU skal legge til rette for at livssynsveiledningstilbud formidles til studenter.

— Vi er opptatt av likhetsprinsippet – at alle religioner skal bli likt representert ved statlige universiteter, ettersom vi ikke lenger har en statskirke. Nå har studentprestene klart mest areal – det er ikke likt, sier internasjonalt ansvarlig i Studenttinget ved NTNU, Anna Juell Johnsen til Khrono.

— Tilbudet med studentprester som samtalepartner fungerer godt. Vi vil ikke at tilbudet om samtalepartnere skal forsvinne, det er en forutsetning at tilbudet om samtalepartner videreføres og erstattes av et livssynsnøytralt tilbud om studentpresttjenesten avvikles på campus. Det vil bli utredet om det for eksempel kan legges flere ressurser inn i de allerede eksisterende tilbudene til SiT, fortsetter Anna Juell Johnsen.

Studenttinget mener at «samtalepartner» skal erstattes med et «livssynsnøytralt tilbud».

Gummiandkirken støtter Studenttinget. Studentene har behov for samtalepartnere, og men en enkelt religion eller livssyn skal ikke ha noen særstilling.