Avslag på søknad om registrering av livssynssamfunn

Gummiandkirken fikk høsten 2021 avslag på søknad om formell registrering av Gummiandkirken som et livssynsamfunn. Dette anser vi som svært beklagelig, men vi valgte å ikke klage inn vedtaket siden statsforvalteren påpekte flere konkrete kriterier som vi i følge den nye tros- og livssynsamfunnsloven ikke oppfylte på søknadstidspunktet.

Med unntak at vi ikke kan gjennomføre vigsler inntil videre har dette lite praktisk betydning for Gummiandkirkens medlemmer. Alle andre aktiviteter som navnefest, konfirmasjon og kvekkelsesmøter kan gjennomføres som normalt.

Statsforvalteren begrunnelse var som følger: Hovedspørsmålet i saken er om Gummiandkirken er å anse som et livssynssamfunn i trossamfunnslovens forstand. Trossamfunnsloven beskriver et livssyn som en sammenslutning for «felles utøvelse av (…) livssyn». I forarbeidene understrekes det at definisjonen av tros- og livssynssamfunn først og fremst retter seg mot felles utøvelse av tro eller livssyn, og ikke mot innholdet i en tro eller et livssyn. Dette har sammenheng med lovens hovedmotiv, som nettopp er å legge til rette for praktisering av tros- og livssynsfrihet. Det vil derfor i første rekke være samfunnets konkrete aktiviteter som vil skille dem fra andre typer sammenslutninger.

Hvordan håndterer vi dette?

Vi har gått igjennom punkt for punkt av svaret til statsforvalteren og lagt en plan for hvordan vi skal stille bedre til neste års søknad. Under har vi plukket ut de konkrete vilkårene og vår plan for å rette opp dette.

Statsforvalteren skriver: [...]Dette har sammenheng med lovens hovedmotiv, som nettopp er å legge til rette for praktisering av tros- og livssynsfrihet. Det vil derfor i første rekke være samfunnets konkrete aktiviteter som vil skille dem fra andre typer sammenslutninger.

Dette tar vi til etterretning og beklager at arbeidet med ritualer og seremonier ikke var ferdig i 2020. Vi har dermed jobbet på spreng siden avslaget og fått ferdig Gummiandkirkens seremonier! Vi oppfordrer alle våre medlemmer å benytte dem flitting, samt gi oss tilbakemelding på ting som kan forbedres. Vi jobber med å ferdigstille detaljerte forslag til gjennomføringer for de ulike seremoniene som vil bli publisert på hjemmesiden når de er klare.

Statsforvalteren skriver: Aktivitetene kan imidlertid ikke vurderes helt isolert, men må kunne knyttes til en tros- eller livssynsoppfatning.

Seremoniene er basert tett til gummiandkirkens grunnverdier og underbygger vår felles livssynsoppfatning.

Statsforvalteren skriver: Den aktuelle oppfatningen må ha et visst nivå av overbevisning, alvor, sammenheng og viktighet. En livssynsoppfatning vil normalt kjennetegnes ved at den har et sammenhengende syn på menneskets plass i tilværelsen og sentrale etiske spørsmål. Dette følger også av trossamfunnslovens forarbeider.

Vi tar til etterretning at vi ikke har vært flinke nok til å synliggjøre Gummiandkirkens “sammenhengende syn på menneskets plass i tilværelsen og sentrale etiske spørsmål“. Dette vil vi jobbe med ut kalenderåret og arbeidet vil bli publisert på hjemmesiden.

Statsforvalteren skriver: Vi ser at samfunnet ikke har noen møtepunkter, noe som i utgangspunktet tilsier at sammenslutningen ikke har en arena for «felles utøvelse av (…) livssyn», jf. trossamfunnsloven § 1 annet ledd.

Retningslinjer for gjennomføring av ulike seremonier som navnefest, bryllup, gravferd og kvekkelsesmøte vil bli publisert mot slutten av 2021.

Statsforvalteren skriver: Videre er det vår vurdering at samfunnet ikke har godtgjort at deres livssynsoppfatning har et visst nivå av overbevisning, alvor, sammenheng og viktighet.

Alle medlemmer oppfordres til å delta på våre seremonier, og gjerne dokumentere, hvordan sin egen deltagelse i Gummiandkirken oppfyller “et visst nivå” av “overbevisning, alvor, sammenheng og viktighet“.